Η πόλη μας

Η πόλη μας
Κέρκυρα

Τρίτη 10 Ιανουαρίου 2012

ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ -ΟΜΑΔΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΡΩΤΑ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΡΩΝΑΚΗΣ

ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

ΤΑΞΗ: Α

ΤΜΗΜΑ: Α2

ΜΑΘΗΜΑ: ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

ΟΜΑΔΑ: Α (Σοφία Κατέχη, Πηνελόπη Κρουστάλη, Λευτέρης Κουλούρης, Γιώργος Κορωνάκης)

ΘΕΜΑ: «Ο Έρωτας και τα δύο φύλα»

ΚΕΙΜΕΝΟ: «Έρωτος αποτελέσματα, Αγνώστου»
















Εργασία 1η

Να βρείτε πληροφοριακό υλικό για τα λαϊκά αναγνώσματα του παρελθόντος. (σε αυτήν την εργασία με βοήθησε και η Σοφία)

Ο έρωτας αποτελεί σύνηθες θέμα των λαϊκών αναγνωσμάτων του παρελθόντος. Η πλοκή πολλών αναγνωσμάτων σχετίζεται με τον έρωτα. Παρακάτω παρατίθενται μερικά.

Ερωτόκριτος

Ο Ερωτόκριτος είναι ένα έμμετρο μυθιστόρημα που συντέθηκε από τον Βιτσέντζο Κορνάρο στην Κρήτη τον 17ο αιώνα. Το θέμα του σχετίζεται με την αγάπη δύο νέων, του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας. Παρόλο που η δομή του έχει ως κύριο άξονα την αγάπη, ο ποιητής παρουσιάζει και αλλά γνωρίσματα, όπως η παλικαριά και η φιλία. Το έργο αποτελείται από 10.052 δεκαπεντασύλλαβους στίχους και θεωρείται ως το πιο σημαντικό έργο της κρητικής λογοτεχνίας του 17ου αιώνα.

Σονέτα του Πετράρχη

Στα σονέτα του ο Πετράρχης εξυμνεί την αγαπημένη του Λάουρα, με λεπτότητα και αγάπη. Σε αντίθεση όμως με την ιπποτική λυρική ποίηση, η Λάουρα δεν θυμίζει απρόσιτη δεσποσύνη, ούτε αντιμετωπίζεται ως φιλοσοφικό σύμβολο. Σε αυτό το σημείο, αξίζει να γίνει μία γενικότερη αναφορά σε αυτό το είδος ποίησης. Το σονέτο, ακολουθεί μία σταθερή στιχουργική μορφή. Αποτελείται από 14 στίχους. Πρωτοεμφανίστηκε στην Ιταλία τον 14ο αιώνα και στη συνέχεια εξαπλώθηκε στην υπόλοιπη Ευρώπη. Διακρίνονται δύο βασικές μορφές σονέτων, τα ιταλικά και τα αγγλικά.

Έρωτος αποτελέσματα

Το βιβλίο «Έρωτος αποτελέσματα» τυπώθηκε στην Βιέννη το 1792. Ο συγγραφέας του είναι άγνωστος. Όπως και στα γαλλικά βιβλία της εποχής, παρουσιάζονται τρεις ερωτικές ιστορίες που μιλούν για την αγνή αγάπη δύο νέων που καταλήγει σε γάμο. Η ιστορία κινείται στα πρότυπα της παραδοσιακής αστικής ηθικής. Οι ήρωες είναι εξιδανικευμένοι, με άψογη συμπεριφορά, ενώ ο έρωτας τους έχει ευτυχή κατάληξη.







Η Βοσκοπούλα

Η βοσκοπούλα είναι έργο ανώνυμου συγγραφέα. Το ποιμενικό αυτό ειδύλλιο αφηγείται τον κεραυνοβόλο έρωτα ενός βοσκού και μίας βοσκοπούλας. Το ζεύγος έζησε λίγες ευτυχισμένες μέρες μαζί, αλλά χώρισε όταν επέστρεψε ο πατέρας της βοσκοπούλας. Ο βοσκός, φεύγοντας, υποσχέθηκε ότι θα επέστρεφε μετά από έναν μήνα. Όμως αρρώστησε και αναγκάστηκε να αθετήσει την υπόσχεση του. Όταν τελικά επέστρεψε, πληροφορήθηκε από τον πατέρα ότι η βοσκοπούλα είχε πεθάνει από στεναχώρια, επειδή νόμιζε πως την είχε ξεχάσει. Το έργο τοποθετείται στην Κρήτη, αξίζει όμως να αναγερθεί ότι οι ειδυλλιακές περιγραφές δεν αντιστοιχούν στο φυσικό τοπίο της Κρήτης, χρησιμοποιείται όμως η κρητική διάλεκτος.

Πανώρια

Η Πανώρια γράφθηκε στα τέλη του 16ου. Είναι ένα ποιμενικό δράμα του Γεώργιου Χορτάση και αποτελείται από 2500 δεκαπεντασύλλαβους ομοιοκατάληκτους στίχους. Κύριος άξονας του θέματος είναι η αγάπη δύο βοσκών, του Γύπαρη και του Αλέξη, προς την Πανώρια και την Αθούσα. Όσον αγορά το χαρακτήρα του κειμένου, δεν βασίζεται σε κάποιο ιταλικό πρότυπα, παρόλο που είναι μία ιντερμέδια. Γίνεται ρεαλιστική απεικόνιση της αγροτικής ζωής, με πολλές αναφορές στις γεωργικές εργασίες. Η παρουσίαση των μάλλον υπερβολικών συναισθημάτων των δύο βοσκών εξισορροπείται από ποικίλες κωμικές σκηνές. Η γλώσσα που χρησιμοποιείται είναι η κρητική διάλεκτος.

Άγουρος ποθοφλόγιστος

Είναι απόσπασμα του μυθιστορήματος «Λίβιστρου και Ροδάμνης». Το ποίημα παρουσιάζει τον ψυχικό πόνο που δημιουργεί η στέρηση της αγαπημένης, ο οποίος παίρνει διαστάσεις συμφοράς. Αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση της υπερβολής.

Αν ήξευρα, κυράτσα μου…

Το ποίημα ονομάζεται Καταλόγιο ή Ερωτοπαίγνιο. Έτσι ονομάζουμε μία σειρά από ερωτικά ποιήματα που γράφθηκαν στα μέσα του 15ου αιώνα. Τα ποιήματα αυτά δεν είναι δημοτικά (στα βυζαντινά καταλόγιο σημαίνει δημοτικό), βρίσκονται όμως πολύ κοντά στη δημοτική ποίηση. Το ποίημα «αν ήξευρα , κυράτσα μου…» χωρίζεται σε δύο επιμέρους ποιήματα. Στο πρώτο, μιλάει ο νέος, ο οποίος απευθύνεται στην αγαπημένη του και δημιουργεί ένα ειδυλλιακό τοπίο, τόσο όμορφο, όσο αξίζει η ομορφιά της και την τοποθετεί σε αυτό. Στο δεύτερο επιμέρους ποίημα μιλάει η ερωτευμένη κόρη, η οποία απευθύνεται στο νέο εκφράζοντας την αγάπη της.





Πάγω…

Σε αυτό το ποίημα, ο ποιητής διαβεβαιώνει άμεσα την αγαπημένη του ότι της αφήνει την καρδιά του και πως δεν πρόκειται να αγαπήσει άλλην. Το σώμα του την αποχωρίζεται και όχι η καρδιά του. Γενικά, το ποίημα είναι ένα σονέτο. Αποτελείται από δύο τετράστιχες και δύο τρίστιχες στροφές, υπάρχει ομοιοκαταληξία και τι κύριο νόημα του ποιήματος δίνεται στον τελευταίο καταληκτικό στίχο.

Σαν πεταλούδα στη φωτιά
   
Ο ποιητής περιγράφει τον ιδανικό τύπο της γυναίκας, απαριθμώντας τα εξωτερικά χαρακτηριστικά της και δίνοντας μεγάλη σημασία στις λεπτομέρειες του προσώπου. Δεν γίνεται όμως αναφορά στην εσωτερική ομορφιά και στις χαρές της ψυχής. Πρώτον, ο ποιητής αναφέρεται στην ακαταμάχητη γοητεία που ασκεί πάνω του αυτή η γυναίκα. Στη συνέχεια κάνει λόγο για το πρώτο στοιχείο ομορφιάς , δηλαδή τον γοητευτικό τρόπο ομιλίας, καθώς και για τη δροσιά του προσώπου της, το ρόδινο της χρώμα και τέλος, το γλυκό βλέμμα της όμορφης αυτής γυναίκας.

Η αναχώρησή της

Θέμα του ποιήματος είναι η επώδυνη προσπάθεια του συγγραφέα να συνειδητοποιήσει την απουσία της αγαπημένης του και ν αποδεχθεί το κενό που άφησε πίσω της. Σε όλο το ποίημα κυριαρχούν τα συναισθήματα του ποιητή, που εναλλάσσονται μεταξύ τους. Αυτά είναι η απορία για την απουσία της αγαπημένης του, η αγωνία λόγω της αναχώρησής της, η πικρία και ο πόνος ύστερα από τη συνειδητοποίηση της οριστικής εγκατάλειψής του από της αγαπημένη του και φυσικά, η αγάπη, το βαθύτερο και εντονότερο συναίσθημά του.

Ερωφίλη

Η Ερωφίλη είναι η παλιότερη τραγωδία του Κρητικού θεάτρου και εξυμνεί την ερωτική αφοσίωση δύο νεαρών ατόμων. Η Ερωφίλη είναι η κόρη του βασιλιά της Αιγύπτου που ανεβαίνει στο θρόνο αφού σκοτώσει τον αδελφό του. Η Ερωφίλη ερωτεύεται ένα νέο, τον Πανάρετο, ο οποίος ζει στην αυλή τους. Οι δύο νέοι παντρεύονται κρυφά, αλλά όταν το ανακαλύπτει ο πατέρας της Ερωφίλης, τον σκοτώνει και της στέλνει το κεφάλι, τα χέρια και την καρδιά του. Όταν η κοπέλα τα βλέπει αυτοκτονεί.


Σε αυτήν την εργασία με βοήθησε και η Σοφία.

βιβλιογραφία:
Wikipedia
Βιβλίο Λογοτεχνίας Α Τάξης Λυκείου








ΕΡΓΑΣΙΑ 2η

Ποια τα αποτελέσματα του έρωτα και πού οφείλονται;

    Έρωτας. Ίσως το πιο ακραίο, το πιο ανεξήγητο, το πιο καταστρεπτικό, το πιο αμφιταλαντευόμενο, το πιο ωραίο συναίσθημα που μπορούμε να νιώσουμε. Προσπαθούμε, μέσω διάφορων επιστημών να τον εξηγήσουμε, χωρίς όμως επιτυχία. Γιατί συμβαίνει αυτό; Ο έρωτας δεν μπορεί να οριστεί, όπως το ηλεκτρικό φορτίο ή η δύναμη στη φυσική. Διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο. Άλλωστε, είναι ένα συναίσθημα, και μπορούμε πλέον να αποδεχθούμε την απουσία κανόνων, όσον αφορά τα συναισθήματά μας.
    Το ίδιο ισχύει και για τα αποτελέσματα του. Διαφέρουν από άτομο σε άτομο, κάτι το οποίο δυσχεραίνει την περιγραφή τους. Παρόλα αυτά, θα προσπαθήσω να αναφέρω τα αποτελέσματα και τις συνέπειες του στη διάθεση και στον χαρακτήρα του ατόμου.
    Είναι πολύ πιθανό το άτομο να αισθάνεται χαρά, ευτυχία και ενθουσιασμό, ιδιαίτερα αν πρόκειται για τον πρώτο του έρωτα. Επιπλέον, τα συναισθήματα, πόσο μάλλον ο έρωτας, έρχονται σε αντίθεση με τους νόμους της λογικής. Κατά πάσα πιθανότητα, το άτομο μπορεί να συμπεριφέρεται παράλογα – ως κάποιον βαθμό βέβαια- και να δρα ενστικτωδώς, χωρίς να σκέπτεται, βλέποντας και πράττοντας. Από την άλλην, ένας αποδοκιμαζόμενος – είτε από τον στενό οικογενειακό περίγυρο, είτε από κοινωνική τάξη στην οποία βρίσκεται το άτομο – έρωτας, συμβάλλει στην καχύποπτη αντιμετώπιση των γύρω του και στην εσωστρέφεια, λόγω του άγχους και των μάλλον αντιφατικών συμβουλών και προτροπών  που δέχεται το άτομο, θεωρώντας σωστό αυτό που οι άλλοι θεωρούν λάθος και θεωρώντας φυσικό αυτό που οι άλλοι θεωρούν αφύσικο. Τέλος, μπορώ να πω με σχετική βεβαιότητα, ότι το άτομο θα νιώθει αθεράπευτα μελαγχολικό. Θα πιστεύει ότι το σύμπαν περικλείεται στο πρόσωπο το οποίο έχει αγαπήσει και θα υποστηρίζει με σιγουριά ότι κανένας άλλος δεν έχει αγαπήσει τόσο κάποιον όσο αυτός.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου